انجمن دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

بایگانی

چرا طیف نشری نسبت به جذبی خطوط بیشتری دارد؟

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۰۱ ب.ظ

در این دو پدیده برخی اختلافها وجود دارد که برای روشن شدن آن دو نوع جذب اتمی و نشر اتمی را بررسی میکنیم . در جذب اتمی اتم های گازی در معرض یک منبع نور تک فام مثل نوری که از یک فیلتر یا یک شبکه یا تک فام ساز می اید قرار میگیرد واضح است که بر حسب احتمال برانگیختگی الکترون های تراز پایه اتم هر نوع انتقالی با این نور تک فام ممکن نیست بنابراین می توان به راحتی یک رابطه خطی بین غلظت اتمها و مقدار جذب نور بدست آورد .

حال فرض کنیم یک نور پیوسته یا چند فام را به اتمها بتابانیم .از انجایی که قواعد انتخاب برای جذب باید باعث ارتقا الکترون به تراز بالاتر مد نظر قرار گیرد هر جذبی ممکن نیست مثلا در مورد سدیم انتقال از 3s  به 3p  و یا از3s به 4p و.... می تواند صورت گیرداما جذب دوم به نور پر انرژی تری نیاز دارد که ممکن است با توجه به نور انتخابی ما صورت نگیرد.پس گزینش طول موجها از تداخل خطوط جذبی و نزدیکی بیش از حد آنها میکاهد.

نکته دیگر آنکه در پدیده جذب گاهی همه نمونه ما به شکل اتمی در نیامده و از اینرو نعداد اتم هایا یونهای جذب کننده در شعله کم می باشد.

اما در پدیده نشر اتمی وقتی به کمک شعله داغ تر و یا قوس الکتریکی یا پلاسماو یا فوتون پر انرژی یا تابش های الکترو مغناطیس قوی موجبات بخار شدن و برانگیخته شدن حداکثری اتمها یا یونها می شویم از اینرو این گونه ها بلافاصله اقدام به نشر نور میکنند و از انجا که انواع مسیر های مختلف برای بازگشت یک الکترون به تراز پایه وجود داردبخصوص وقتی نمونه از اتمها و یونهای مختلفی درست شده باشد،طیف نشری می تواند شلوغ تر باشد. اما در روش های تجزیه ای می توان با انتخاب خط طیفی مورد نظر از یک عنصر اندازه گیری کمی را بدون مزاحمت خطوط طیفی عناصر دیگر و یا دیگر خطوط نشری عنصر مورد نظر جلوگیری کرد.

در کارهای تجزیه کمی برخی مزایا و معایب دو روش  شعله ای – برق گرمایی و روش پلاسمای القایی به صورت زیر مقایسه شده است.

1-دستگاه : در روش نشری مزیت اینست که نمونه آزمایشی به عنوان نور عمل میکند ولی در روش جذبی به یک لامپ جداگانه برای هر عنصر نیاز مندیم از اینرو چون لامپ کاتدی توخالی طول موج های گزینشی تولید میکند نیازی به یک تک فام ساز با قدرت بالا نیست ( مزیت روش جذبی)

2-مهارت متصدی : روش جذبی به چندان مهارت کاربر نیازی ندارد ولی روش نشری برای تنظیم وگزینش طول موج عنصر مورد نظر و نسبت سوخت به اکسنده به درجه مهارت بالاتری نیاز دارد.

3- تصحیح زمینه :تصحیح زمینه برای طیف های نواری ناشی از اجزای تشکیل دهنده نمونه آزمایش در روش نشری آسانتر و دقیقتر انجام میشود.

4- دقت و صحت : در روش جذبی نیازی به کاربران ماهر نیست ولی در روش نشری عدم قطعیت اندازه گیری با کاربر ماهر تقریبا یکسان است.

5- تداخل ها : در روش جذبی از تداخل طیفی کمتر رنج می بریم چون با انتخاب لامپ و تک فامساز از مزاحمت آنها جلوگیری میشود ولی در روش نشری از طریق تصحیح زمینه ای از انها اجتناب می کنیم و روش پلاسما نیز ذاتا از تداخل های شیمیایی تقریبا عاری است.

6- گستره غلظت : در این مورد روشهای نشری بویژه روش پلاسمای جفت شده القایی از مزیت بالاتری برخوردار است.

7- حدود آشکارسازی: در این رابطه روش جذب اتمی برق گرمایی از بالاترین حساسیت برخوردار است و روش  پلاسمای جفت شده القایی از هر یک از دو روش شعله ای جذب اتمی و نشر اتمی حساس تر است .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۳
اعظم طلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی