انجمن دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

بایگانی

علت کاهش نقطه انجماد محلول ها

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۵ ب.ظ

هر ماده خالص در یک شکل بلوری خاصی منظم می شود و منجمد می گردد آب نیز وقتی می خواهد منجمد  شود اگر ناخالصی در محلول باشد اجازه نظم گیری وبررسی پیوند های هیدروژنی سوم وچهارم را نمی دهد در واقع ناخالصی مانع می شود بنابراین محلول باید بیشتر سرد شود تا ناخالصی ها کنار زده شوند و آب خالص یخ را بوجود اورد.

در مورد انجماد محلول ها آنتروپی محلول بیشتر است و برای منجمد شدن انرژی بیشتری از محلول گرفته می شود تا آنتروپی کاهش یابد شاهد آن هم یخ زدن یخمک در یک قالب است ته آن شیرین تر است وشکرها دریک جا جمع شدند هنگام انجماد بی نظمی کاهش می یابد وچون محلول بی نظم تر از حلال خالص است به نسبت بیش تری کاهش بی نظمی خواهد داشت که یک عامل نامساعد برای فرایند انجماد است پس دیرتر یخ میزند

لیتیم فلوئورید هنگام انحلال گرما آزاد می کند وحالا این گرما به محیط منتقل می شود اگرما محلول را سرد کنیم موقعی که لیتیم فلویورید می خواهد به شکل جامد وآب به شکل جامد در بیاید لیتیم فلوئورید گرمایش راپس می گیرد واین گرما بوسیله آب فراهم می شودو آب کمی آسانتر منجمد می شود. این توجیه برای آن نمک هایی است که یون های آن شدیدا آب پوشی می شوند وانحلال گرماده است، پس با این استدلال با انجماد می توان عمل جدایی نمک از آب را انجام داد، وقتی از آب دریا آب شیرین به کمک انجماد می گیرند باقی مانده آب شورتر می شود و راحت تر نمک جدا می شود و اگر چند بار انجماد را انجام دهیم ناخالصی ها بیش تر جدا می شوند.

کاهش زیاد بی نظمی آب در آب پوشی برخی یون های با چگالی بارزیاد بی نظمی آب را به سطح بی نظمی یخ نزدیکتر می کند به این دلیل گفته می شود  آسانتر منجمد می شود.

 

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
اعظم طلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی